S-o luam de la început. Japonezii s-au descurcat bine cu TY-E și pregătesc, iminent se pare, un model electric de cross. Într-un articol anterior discutam despre modul în care un pilot poate folosi acceleratia giroscopica pentru a corecta poziția motocicletei în timpul unei sărituri, fie turând motorul, fie blocând cu frână roata spate. În modelul de trial, Yamaha a inclus un ambreiaj mecanic cu volanta care decupează tracțiunea de motor, folosind masa inertiala acumulata pentru a livra un extra boost vehiculului. Ei însă merg și mai departe: renunța la volantă și la decuplarea tracțiuni, din rațiuni de volum și masă proprie. În schimb, patenteaza pe stânga o maneta mica de ambreiaj, deasupra manetei de frână (da, frâna spate nu va mai fi la picior) dar sistemul se bazează pe doua discuri coaxiale interconectate cu un sistem elastic cu arc. În momentul în care turezi motorul dar ții frâna, se comprima arcurile și obții cam același extra boost, dar fără posibilitatea de a mai decuplat total motorul de transmisie. Maneta mica de ambreiaj se poate opera doar cu degetul arătător și se afla cam în poziția în care, odinioară, se afla șocul la motocicletele vechi.